Afecțiunea parodontală pe înțelesul tuturor - partea II

Dr. Alin Alexandru Odor17 iunie 20203 minute
Termenul de afecțiune parodontală cuprinde o serie de forme clinice de gingivită, parodontită și alte anomalii de creștere și dezvoltare. Aceste forme distincte la rândul lor prezintă diferite subclase. De aceea este impetuos necesară identificarea corectă a etiologiei și a factorilor favorizanți pentru ca medicul să poată aplica un plan de tratament corect cu rezultate de succes. Pentru diagnosticarea corectă a acestor forme este necesară o examinare clinică minuțioasă și includerea unor metode paraclinice de investigare suplimentară cum ar fi: radiografii dentare (CBCT - computer tomograf), metode de testare microbiologică (real-time PCR) și măsurători ale pungilor parodontale (fișa parodontală).Etapele tratamentului bolii parodontaleTratamentul afecțiunilor parodontale reprezintă un tratament de durată ce necesită o cooperare foarte bună între medic și pacient. De aceea, o informare corectă și completă asupra cauzelor suferințelor și a metodelor terapeutice ce urmează, reprezintă primul pas către vindecare. Întrucât fiecare pacient este unic prin natura sa și a afecțiunilor cu care se prezintă, este necesară o individualizare a fiecărui plan de tratament.Parodonțiul este constituit din gingie, ligamente, os alveolar și rădăcină dentară, practic structura de rezistență a coroanei dentare. Boala parodontală se instalează în momentrul afectării uneia sau mai multor structuri enumerate anterior.Conform domnului Dr. Alin Odor, tratamentul bolii parodontale poate fi privit prin următoarea comparație:
În cazul construcției unei case, mai întâi se începe cu fundația acesteia apoi se construiesc restul etajelor.Un teren stabil reprezintă fundația de bază pentru viitoarele structuri dorite.Dr. Alin Alexandru Odor
Dr. Alin Odor
Același concept trebuie aplicat și în cazul reabilitărilor orale complexe cu afectare parodontală, unde de cele mai multe ori se începe cu terapia parodontală (fundația).Protocolul parodonal aplicat de Dr. Odor se bazează pe 3 mari etape distincte și individualizate pe baza particularităților fiecărui caz clinic:
  • Etapa antimicrobiană;
  • Etapa curativă;
  • Etapa de menținere.
Etapa antimicrobianăDupă cum îi spune și numele, rolul etapei antimicrobiene este de a elimina bacteriile parodontopatogene de la nivelul parodonțiului. Prima etapă cuprinde educarea și însușirea pacientului a instrucțiunilor de igienă orală prin utilizarea mijloacelor secundare de igienă cum ar fi periuța electrică și irigatorul bucal. Periuța electrică este net superioară în îndepărtarea plăcii bacteriene supragingivale în comparație cu cea manuală.De asemenea, irigatorul bucal completează îndepărtarea plăcii bacteriene de la nivelul suprafețelor inaccesibile periilor periuței dentare (spații interdentare, șantul gingival și suprafețele protetice). Odată ce pacientul și-a însușit aceste tehnici și le aplică zilnic de minim 2 ori pe zi, șansele de reușită a viitoarelor proceduri pot avea un succes considerabil.Următoarea procedură în protocolul Dr. Odor este terapia parodontală asistată laser. Această terapie constă în realizarea unui chiuretaj în câmp închis, a planării radiculare și a decontaminării laser. Prin înglobarea acestor proceduri într-o singură terapie se obține o îndepărtare a biofilmului bacterian de la nivelul pungilor parodontale cât și o decontaminare a tuturor țesuturilor implicate. Spre deosebire de nenumăratele tehnici clasice unde îndepărtarea țesuturilor afectate poate provoca distrucții suplimentare asupra celor sănătoase, această decontaminare laser are beneficiul de a îndepărta țesuturile afectate și conservarea celor sănătoase. De aici și conceptul de selectivitate a terapiei laser.În urma celor 5 ani de cercetare științifică, Dr. Alin Odor a examinat efectul antimicrobian al diferitelor substanțe în terapia parodontală asistată laser reușind să perfecționeze două protocoale parodontale asistate laser pe baza fotoactivării peroxidului de hidrogen. Aceste două protocoale s-au dovedit a fi eficiente în proporție de 99% în comparație cu alte technici laser. Aceste cercetări științifice personale au fost pentru prima dată raportate în literatura de specialitate la nivel internațional (publicațiile științifice ale Dr. Odor Alin).În comparație cu tehnicile clasice, aceste protocoale prezintă o serie de avantaje, precum: eficiența antimicrobiană net superioară, vindecarea postoperatorie mult mai rapidă, necesitate scăzută a intervențiilor chirurgicale și absența durerii postoperator.Despre etapa curativă și etapa de menținere, vă invit să citiți mai multe în articolul „Afecțiunea parodontală pe înțelesul tuturor - partea III”.